Mýty o podnikání aneb vyžeňte tyto představy z hlavy

14. 07. 2015

Než se pustíte do vlastního podnikání, budou se vám hlavou honit stovky myšlenek a scénářů, i když se jich naplní jen málo. Některé mylné představy jsou ale velmi časté a pohřbily už nejednu firmu. Zkuste se zamyslet nad následujícími populárními omyly, zda jste se na některý z nich také nenachytali.

Zákazníci si dobrý produkt najdou sami

V naprosto ideálním světě by to tak skutečně fungovalo. Dnes je ale konkurence veliká a lidé jsou zvyklí, že se dobré věci umí i prodat. Od začátku přemýšlejte nad propagací svých služeb, ať nezaspíte na vavřínech. Stanovte si koho chcete oslovit a jak to udělat co nejefektivněji. Pokud budete používat hlavu, není třeba investovat závratné částky, využívejte jen to, co bude fungovat pro vás.

Na podnikání je třeba být dokonale připraven.

S tímto přístupem byste se k podnikání nedostali možná nikdy. Protože nelze být na vše připraven, stejně se vždy objeví něco, co vás překvapí, na co budete muset umět pružně reagovat. Nepůjde všechno tak, jak si to naplánujete. Proto s rozjezdem podnikání nečekejte donekonečna. Zároveň je ale třeba být realista, mít co nabídnout a vyznat se v odvětví, do kterého vstupujete. Nelze se na zákaznících teprve učit.

„Musím pracovat od rána do večera.“

Přestože rozjezd podnikání bezpochyby stojí čas a úsilí, a čekají vás náročná období, nemůžete fungovat jako stroj celý den, každý den. Nejen že je taková pracovní zátěž dlouhodobě neúnosná, ale stejně nebudete dostatečně efektivní. Váš úspěch to nakonec spíše zničí než probere. Od počátku je nutné, abyste se naučili odpočívat a poznali své hranice. Pokud budete jen dřít dnem i nocí a čekat, že to přinese úspěch, odnese to váš pracovní výkon, schopnost soustředění a nakonec i zdraví. Vaše firma potřebuje silné vedení, myslete proto nejen na podnikání, ale i na sebe.

Nikdo to lépe neudělá

Abyste se mohli soustředit na to, co je důležité, a co je ostatně vaší prací, nezabředněte do nepodstatných činností, které může udělat někdo jiný. Ani se nepokoušejte dělat sami na koleni věci, na které existují profesionálové. Nemusíte nutně hned někoho zaměstnávat, ale existují kvalitní agentury i freelanceři, u nichž je poměr cena/výkon pro vás mnohem zajímavější. Je třeba držet se při zemi, nemůžete umět a stihnout skvěle všechno. Pokud si to připustíte od začátku, usnadníte si situaci.

Když je potřeba pomoc, vždy tu bude rodina a přátelé

Je dost pravděpodobné, že přijdete buď o peníze, nebo vaše blízké. A přinejhorším o obojí. Potřebujete se spoléhat na profesionály, ale nad rodinou či kamarády budete vždy trochu přivírat oko a odpouštět jim deadliny, dodělávat za ně práci odvedenou ne zcela podle vašich představ, a problém je na světě. Další věc je případný úspěch či neúspěch podnikání. Peníze lidi mění a vztahy může zničit jak příliš malé, tak i příliš velké množství peněz.

Podnikání se musím věnovat na 100 %

Jak se to vezme. Pokud do něj budete příliš ponoření, ztratíte odstup. Neuvidíte nic okolo, například svoje chyby. Nebudete ani dobře působit na zákazníky a dostatečně vnímat jejich přání, což je důležité pro další vývoj vašeho podnikání. A pokud nebudete svou firmu vnímat jako jediný smysl života, snáz se smíříte s případným neúspěchem. Paradoxně právě nadhled a určitá rezervovanost vám může přinést větší úspěch, než naprosté odevzdání věci.